dinsdag 2 januari 2018

Dipper de dip

Allereerst de allerbeste wensen voor iedereen, voor het nieuwe jaar!


Wat een achtbaan aan emoties is het, als je de diagnose krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent. De laatste weken heb ik een flinke dip achter de rug, ondanks de positieve uitslag van de scan eerder deze maand.
Het was moeilijk om voor ogen te houden waar ik dankbaar voor mag zijn, het belang van doelen stellen (korte termijn, dat wel), en waar ik het eigenlijk nog voor doe allemaal.

Ik denk dat het een groot verschil is met vijf jaar geleden, toen ik nog curatief behandeld werd. Kom maar op met die chemo's, bestralingen en operaties. Daarna nog tien jaar hormoontherapie, ja hoor. Tien jaar was wel heel lang (uiteindelijk heb ik vijf jaar alleen hormoontherapie gehad, voor de uitzaaiingen), en vaak heb ik er ook tegenaan geschopt. Had veel last van opvliegers en stijve gewrichten. Voelde me lichamelijk minstens twintig jaar ouder. Pittig was het, maar de angst voor uitzaaiingen zorgde er voor dat ik toch maar doorging. Uiteindelijk zat er een eind aan het verhaal, aan alle behandelingen. Op een keer zou het klaar zijn en dan had ik er in elk geval alles aan gedaan om niet opnieuw ziek te worden. Gelukkig hoef ik mezelf niet voor mijn hoofd te slaan dat ik bepaalde behandelingen niet of slechts deels heb gedaan. 

Heel langzaam klim ik weer uit het dal. Komen er voorzichtig weer kleine genietmomentjes voorbij zonder een bittere bijsmaak. Hopelijk blijf ik op de goede weg. Inmiddels heb ik wel de intake bij het Behouden Huys gehad, dus daar zit ook (eindelijk) wat schot in.

Voor nu heb ik nog 6 capsules te gaan voor ik de twee rustweken weer verdiend heb. Ik tel de dagen af!


7 opmerkingen:

  1. Wat een harde werkelijkheid weer door jouw verhaal te beseffen hoe fragiel het leven is.
    Je mag best een dip hebben. Jemig ik zou mij geen raad weten. Wat jij en jullie moeten doorstaan is het grootste gevecht ooit. Heb echt diepe respect voor jou en bewonder je. Xx Mariel Huizing

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al die dagen waarin je tijd hebt om na te denken..... heel lastig, tenminste zo ervaar ik dat ook. Maar na de dip veer je gelukkig altijd weer op. Nog een paar dagen en je hebt weer pauze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ben Ellen trouwens, op de een of andere manier herkent het apparaat me ineens niet.

      Verwijderen
    2. Nog twee te gaan om precies te zijn!

      Verwijderen
  3. lieve Andrea, ik kan me een voorstelling maken hoe je gevoel was/is. lastige dagen. volgende week gaan de jongens weer naar school, weer een ''gewoon'' ritme.

    BeantwoordenVerwijderen