dinsdag 4 juni 2019

Update

Toen ik eindelijk weer naar huis mocht was ik nog erg moe en verzwakt. 15 mei heb ik een controle gastroscopie gehad. Er werden maar liefst 5 bandjes geschoten. Daarna weer lekker mee naar huis en weer drie dagen op een vloeibaar dieet. Thuis heb je dan toch wat meer variatie dan in het ziekenhuis, ik heb een paar keer een fruit-yoghurt smoothie gemaakt.
Maar met de bandjes die geschoten zijn, kwam ook de angst terug. Bang dat er een bandje af zou gaan (want dat is dus gewoon een risico) en ik weer enorm zou gaan bloeden. Bang om weer "vast" voedsel te gaan eten, bang voor scherpe of harde stukjes in het eten.
We hebben ook besloten om bij het UMCG advies in te winnen over een eventuele shunt en of dat een optie zou zijn voor mij. Voor wat betreft de MDL-artsen ben ik nu inmiddels "over" naar Groningen, het oncologische gedeelte blijft bij mijn vertrouwde dok hier in Emmen.
Het standaard stappenplan van Groningen is om eerst zelf een gastroscopie te doen. Dat gebeurt deze maand nog. Zo kunnen ze èn zelf beoordelen hoe het eruit zien, èn kijken hoe alles waar een bandje om geschoten was is geheeld. En eventueel nieuwe bandjes schieten (ik zie er nu al tegenop). Het zou kunnen dat deze procedure een paar keer herhaald moet worden en dat daarmee de spataderen opgelost zijn. Als dat niet het geval is, wordt er verder gekeken.

Eigenlijk al die tijd dat ik uit het ziekenhuis ben ontslagen, kom ik niet echt op krachten. Mijn energie blijft laag, ik ben heel snel duizelig en voel me slapjes. Nu heb ik verschillende medicijnen waar je een paar weken aan zou kunnen moeten wennen, waarna ik me beter zou gaan moeten voelen. Nou, er zijn wel een aantal weken om nu en het blijft over het algemeen hetzelfde. Dus, na telefonisch overleg met de oncologisch verpleegkundige, gisteren bloed laten prikken op het HB. En ja hoor, gewoon dikke vette bloedarmoede. Goh, wat ben ik blij dat dit de reden is! Morgen check ik een dagje in, in het ziekenhuis en krijg ik bloed. En dan voel ik me hopelijk snel beter!


8 opmerkingen:

  1. Andrea wat ben je ook een doorzetter en weet je super goed wat je lichaam nodig heeft. Zet hem op meid😘😘

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat een heftig verhaal. Hopelijk knap je na vandaag met wat extra zakjes bloed gauw op. Beterschap en een zacht knuffeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Miranda Ziengs5 juni 2019 om 07:15

    Och meisje.......tranen wellen op.....wat maak je toch veel mee. Verdorie! Lieve Andrea, je bent veel in mijn gedachten. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. meisje meisje, wat maak je wat mee. en goed van jullie dat je nu ook bij het UMCG bent. en wat miranda hierboven schrijft je schiet vol bij jouw verhaal.
    veel liefs van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Andrea, je begroette me in het ziekenhuis..en nu ik je verhaal lees begrijp ik dat je er zo ziekjes uitzag.. Wat heb je weer wat meegemaakt en nog steeds moet doorstaan. Ik heb nadien ook even een traan om je gelaten. Ik zie je nog naast me zitten na de diplomering. Het slimste meisje van de klas.. Hoefden nooit te vragen of je de ex had gehaald want je cijfers en score was altijd hoog. En nu moet je vechten.. Wat oneerlijk. Lieve meid ik gun je zoveel meer.. Groetjes je oud klasgenoot vp. Ps je weet vast wel wie xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik weet zeker wie je bent! Lief dat je even een berichtje achterlaat xxx

    BeantwoordenVerwijderen